اهلا وسهلا ومرحبا بكم

Thursday, 23 June 2011

BETEN....

Assalamualaikum.........

Anda semua ingat lagi x,pernah satu ketika Siti Aisyah r.ha melihat Rasulullah sedang tidur..kemudian,apabila beliau mendekati Rasulullah,di telapak tgn Baginda terasa air yang suam..kemudian Aisyah r.ha menyedari bahawa Rasulullah sebenarnya masih belum tidur,sebaliknya sedang menangis mengenangkan Ummatnya..tgh fikir risau psl Ummat..ni la dia insan mulia di sisi Allah,tp masih sedih,risau akan Ummatnya..

Dakwah..

Terima kasih kepada saudari tqaroslan dalam usaha untuk menyebarkan lg kempen dakwah yg mula dijalankan oleh beberapa insan terpilh, Mr Anonymous, dan juga Atikah yg menggunakan blog sbg medan dakwah..Alhmdulillah,ade jgk yg bertanggungjawab mmpunyai kesedaran spt ni..
Ya!! spt dlm entri2 sy sblm ni..Dakwah bkn kerja persatuan2 trtntu,bkn kerja jabatan2 kemajuan islam,bkn juga kerja sekolah2,madrasah2 ulama2 sahaja,malah tugas dakwah merupakan tugas seeeeemmmmmmmmmmmuuuuuuuuaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa orang...tlh dicatatkan dlm Al-Quran bahwa kita Ummat yg last ni Ummat yg paling dimuliakn Allah kerana ade 1 tugas besar yg kita pegang..iaitu Dakwah..!!



Hari ni kita telah salah yakin ats maksud hidup kita..perintah dakwah jika ditamsilkan,ibarat larian 4x100 meter..tau kan 4x100??haa...cm ne nk disamakn tu??ok, semestinya pelari pertama akn memulakan lariannya dan lariannya mestilah yg terpantas dan terbaik..maka,pelari ni akan berlari bersungguh2...smpai nk pengsan dibuatnya..kemudian,apabila sampai pd pelari ke-2..BETEN tersebut akan dipaskan kpd pelari ke-2..perlari ke-2 ni pun akn lari sungguh2..ikut jgk trek yg sama..kalau ikut trek yg lain,batal la kan or x diterima lariannya td..lari jgk bersungguh2...sampai nk pgsan jgk..akhirnya sampai pd pelari ke-3...lps tu,BETEN pun dipaskan pd pelari ke 3..pelari ke-3 ni pun lari la laju2 jgk...masih ikut trek yg sama..eh,mesti tu.....kalau x,batal larian mereka..sia2 je nnt pelari no1 and no2 tu..kemudian pelari ke-3 meneruskan larian bersungguh2 smpaila pd pelari terakhir..sampai je kt pelari terakhir,BETEN pun dipaskan...dpt2 je BETEN,tbe2 pelari last ni just ddk lompat2 tepuk tgn tengok opponent dyorg semua berlari..agak2 nye..mcm mne perasaan pelari no1 no2 no3 tu agknye..mau x menangis gitu kn..penat2 berlari,tbe2 pelari last maen lompat2,sorak2....hurm..

Jadi Saudara saudari..pelari 1 td tu,diibaratkan Rasulullah s.a.w...yg tlh bersusah pyh mnyebarkan Islam,,snggup dihina dicaci,dibaling mcm2..luka sana sini semate2 utk maksud hidup Baginda iaitu mengajak manusia kpd Allah..baginda fikir siang malam non-stop..kemudian,momentum bgnda diteruskan oleh pelari ke 2 yg mana tlh fhm dan juga telah terima perintah dari Allah n Rasulullah akn maksud hidup mereka yg sebenarnya..iaitu penolong2 agama Allah,bkn mnjadi penolong2 kpd pkerjaan dunia..shbt ikut trek yg sama bermksd mngikut cara yg sebijik spt Nabi Muhammad buat..sume sunnah Nabi sahabat2 ni ikut..sbb sahabat2 ni yakin dgn Sunnnah Nabi...adenye kejayaan..so,klu kte nk buat dakwah,buat la mcm cara NAbi,walau kita ade teknologi sekalipun,selagi mne kte berdakwah mngikut cara tersendiri spt menggunakan kemudahan teknologi,ia blm dpt lg jamin kejayaan 100% dakwah kte tu ..

pelari ke 3 ialah para TAbi' tabiin...mereka juga tlh ikut trek yg sama spt mne pelari kedua..mereka tetap berpegang dgn Al-Quran n Sunnah..berdakwah ikut cara Nabi..BETEN yg dipaskan td merupakan Al-Quran dan Sunnah dan juga tggungjwb Dakwah yg trdpt di dlmnya..maka,smpai pelari ke-4..sape tu??kita la..kita,Ummat akhir zaman ni..jika kita sambung larian,maka pasti dan pasti pelari2 sebelumnya akn gembira..tp,klu stop??bygkan la perasaan mereka...jika kita berlari,maka berlari la ikut trek yg sama..supaya larian kita akn diterima..begitu juga dakwah..jika berdakwah,ikut la mcm mne Rasulullah n Sahabat buat..iaitu..berkorban di jln Allah..keluar di jalan Allah...bkn bermaksud kita pi berperang sana dgn org kafir..sebaliknya kita keluar d jalan Allah,mnyebarkan risalah Islam,mengajak manusia dtg perintah Allah..org Alim kata,kte kene korbankan harta,masa dan diri kita utk Allah..sekali lg,bkn pergi berperang,sebaliknya korbankan masa ,harta kita utk pergi serata dunia,berjumpa manusia dan sampaikan kalimah LAILAHAILLALLAH...MUHAMMADURRASULULLAH..berdakwah...so,kita boleh berfikir dari skrg tntg peranan kita sbg pelari ke 4..nk lari ke nk lompat2...

byk lagi kepntingan mengapa Allah meletakkan perintah dakwah pada semua org..maka utk agama kita perlu ada pengorbanan maka baru la terasa nikmatnya ISlam itu..kefahamn agama akan dtg dgn adanya pengorbanan utk agama..bersusah payah utk agama...ilmu byk,tp x dimanfaatkn utk ummat,xde guna jgk,malah ilmu tu nnt akan dipersoalkn kt kte kt Akhirat kelak,,Sahabat2 sanggup berkorban nyawa,tp kte tdk perlu smpai kene berperang mcm dlu,tp cuma kene keluar di jalan Allah,jmpe manusia,tekan nafsu..kita nk berdakwah hanya dgn cara Rasulullah..baru la ade kejayaan,hidayah sampai..

Insya Allah,sama2 lah kita bergerak dlm 1 jemaah utk Ummat..Ayuh berdakwah...!!!
Wallahu a'alam..

No comments:

Post a Comment