اهلا وسهلا ومرحبا بكم

Tuesday 24 May 2011

Fikir Sejenak......

Kejayaan Hanya Dalam Perintah Allah

Pernah diriwayatkan dari Samurah ibn Jundub r.a..Rasulullah s.a.w selalu brtanya kpd sahabat2nya..
"Adakah seseorang drpd kamu bermimpi?
Maka salah seorg di antara sahabat2 ni akan menceritakan mimpinya dan Rasulullah akan menjelaskannya..
Namun,pada satu pagi ni, Rasulullah s.a.w bersabda pd sahabatnya,

"Malam td 2 org datang kepadaku (dalam mimpi) dan membangunkan aku dan berkata ; "pergilah bersama dengan kami"..
"Aku berangkat bersama mereka dan kami melintasi seorang lelaki yg berbaring dan seorg lg berdiri di sebelah atas kepalanya,dia memegang batu yg besar dan dia menghempaskannya batu itu kpd lelaki yg sedang berbaring itu sampailah batu itu mnghancurkan kepalanya.."
Sambung Rasulullah,
"Batu itu terlempar jauh..sebelum batu itu sampai,kepala itu menjadi spt sediakala semula..pelempar itu melakukan perkara yg sama sepertimana dia tlh lakukan sebelumnya..dengan rasa kehairanan,aku bertanya kepada 2 org itu td : "Subhanallah!!siapakah kedua org(yg mmbling dan berbaring) ini?"
Mereka berkata;
"Mari kite berjalan terus!!"...
Rasulullah bersabda..
"maka kami meneruskan perjalanan sehingga kami dtg kpd seorg lelaki yg sdg tidur trlentang di atas katilnya dan seorg lelaki yg lain sdg berdiri di sebelahnya dgn sebatang paku besi dan dia meletakkan paku itu dari 1 sisi mulut lelaki itu,...kemudian dia merobek salah 1 pipi mukanya,hidungnya dan matanya sampai ke tengkuk dan kemudian dia buat perkara yg sama pada bahagian yg sebelahnya pula.."
 Sambung Rasulullah lg,..
"Ketika dia mencarik-carik salah satu bahagian dari muka org itu,bahagian yg lain tlh kembali pulih,kemudian dia kembali kpd bahagian yg pertama utk mengulanginya.Aku bertanya kpd kedua org itu ; Subhanallah!! siapakah kedua org ini??..mereka berkata,mari kita berjalan terus!!..kemudian kami meneruskan perjalanan dan kami sampai pada sesuatu spt Tannur ( sebuah lubang spt tempayan yg biasanya dibuat dari tanah utk membakar roti).."

Rasulullah bersabda...
"Dalam tempayan itu terdengar suara tangisan dan jeritan..kami melihat ke dlmnya dan mndapati lelaki dan wanita dlm keadaan telanjang dan api membakar menyala di bawahnya...apabila api itu sampai kpd mereka,mereka menjerit dgn suara yg kuat..Aku bertanya kpd mereka ; siapakah mereka ini??...mereka meminta aku berjalan terus!!..maka kami meneruskan pjlnn shngga kami smpai ke sebuah sungai yg brwrna merah spt darah.."

Rasulullah menambahkan...
"Dalam sungai itu ada seorg lelaki yg sdg berenang2 dan ditebingnya ade llaki yg sdh mngumpulkan batu2...lelaki yg berenang itu dtg kpd lelaki itu lalu mmbuka mullutnya dan org yg berada d tebing sungai itu melemparkan batu ke dlm mulutnya...kemudian dia prgi dan berenang semula...dia kembali ke tebing dan apabila sampai ke tebing dia akn mngulangi lg perbuatan td..Aku bertanya kpd kedua shbtku td ; siapakah mereka ini??..mereka berkata ; teruskan,teruskan lg perjalanan.."

Sambung Rasulullah...
"maka kami meneruskan prjalanan shingga kami kpd seorg lelaki yg berwajah hodoh,wajah yg hodoh xpernah ku lihat...slain dia,ade api yg dinyalakan dan dia berlari mengelilingi api itu...Aku bertanya lg pd kedua sahabatku itu ;..siapakah org ini??..mereka berkata kpdku..;..teruskan,teruskan...maka kami mneruskan pjlnn kami shngga sampai pd sebuah taman yg hijau daunnya sgt lebat yg memiliki warna dari pelbagai sumber..di tgh2 kebun itu ade seorg lelaki yg sgt tggi dan susah nak nampak kepalanya kerana ketinggiannya yg teramat dan di sekelilingnya ade knk2 yg ramai...yg tdk pernah ku lihat spt itu..Aku bertanya kpd kedua shbtku; siapakah org ini?spt biasa,mereka menjawab;...teruskan,teruskan..."

Sabda lg rasulullah kpd shbt2nya...
"maka kami meneruskan pjlnn shingga kami smpai pd sebuah tmn yg sgt anggun lbh bsr dan lbh cantik drpd yg pernah ku lihat...kedua sahabatku berkata kepadaku; pergilah dan naiklah.....maka kami naik shingga kami smpai ke sebuah kota yg diperbuat dari emas dan batu2nya dari emas dan perak..maka kami pergi ke gerbangnya dan pintunya terbuka,,maka kami masuk ke dlm kota itu dan kami mendapati di dlmnya seorg lelaki dgn separuh bdnnya sgt tampan sbgaimana org yg sgt tampan pernah kamu lihat,,dan separuh dari badannya sgt hodoh sbgaimana org yg sgt hodoh pernah kamu lihat.."

"kedua sahabatku memerintahkan org2 ini utk trjun ke dlm sungai (sebuah sungai yg mengalir) yg mana airnya putih spt susu..org2 itu pun pergi dan mencelupkan bdnnya ke dlm sungai itu kemudian kmbali kpd kami dgn rupa yg tampan (keseluruhannya)..",sambung rasulullah...

"kedua sahabatku kemudian menunjuk sambil berkata kepadaku ; itulah tmpt utk kamu ,iaitu syurga 'Adn...Aku mngangkat pandanganku dan sesungghnya aku melihat di sana sbuah mahligai spt awan putih...
kemudian sahabtku berkata kpdku ; Istana itu adlh kepunyaanmu..."
Aku berkata,
"بارك الله فيكما"
Rasulullah berkata,.."izinkan aku utk masuk ke dlmnya..mereka menjawab ;..bukan skrg,ttpi engkau akn memasukinya (pada suatu hari)..aku berkata kpd mereka..; aku telah mnyaksikan byk kejadian mlm ini,apkh mksd dari semua ini?mereka menjawab..;kami akn memberitahu kamu...
"peristiwa org pertam yg kamu lalui ,kepalanya sdg dihempaskan dgn batu, dia adlah org yg mempelajari Al-Quran dan kemudian tdk membacanya atau tdk beramal dgn perintah2 di dlmnya dan tdur tanpa mngerjakan solat..dan bg org yg mulutnya,hidung, dan matanya dikoyakkan dari dpn,blkg dia adlh lelaki yg keluar pd waktu pg dri rumahnya dan mnyebarkan kebohongan2 ke seluruh dunia...dan lelaki dan perempuan yg bertelanjang yg kamu lihat d dlm tempayan itu adlh penzina lelaki dan perempuan..lelaki yg sdg engkau lihat sdg berenang d sungai dan yg diberikan batu utk ditelan adlh pemakan Riba' dan lelaki yg kelihatan hodoh yg kamu lihat dkt api yg sdg dinyalakannya dan mengelilingi api itu adlh Malik(penjaga neraka)...dan lelaki yg tggi yg engkau lihat dlm tmn adlh Nabi Ibrahim a.s..dan anak2 yg mngelilinginya adlh knk2 yg mati dlm keadaan fitrah.."

Samurah Ibn Jundub berkata ; sebahagian sahabat bertanya kpd Nabi,"wahai rasulullah,bagaimana dgn ank2 musyrikin?" Baginda bersabda,"anak2 musyrikin pun begitu juga(mengelilingi Nabi Ibrahim)..org yg aku lihat separuh tampan dan separuh hodoh adlh org2 yg bersama dgn amln2 baik tp memiliki juga amln2 buruk dan Allah ttp mngampuni mereka.." 
(Hadis Riwayat Bukhari)
Sedare sedari yg mulia,,xlain xbkn kisah ini ditulis utk saya..moga sama2 dpt iktibar.."saya cakap utk saya,..diri saya.."
Wallahu a'alam...





No comments:

Post a Comment