اهلا وسهلا ومرحبا بكم

Monday, 23 May 2011

Syurga Atau Dunia...???

" 60 - 70 years "

hum..anda semua mesti tertanya2 knpe la sy letak nme blog ni "60 -70 years"...haaaa..
gini ceritanya..pertama-tamanya..(eh,ade ke pkataan gini??ah lantak lah)..hee..ok,,ape yg sy tulis semua ni,xlain selebih-lebihnya adlh utk diri sy..jd,kebanyakan yg sy post ni adlh utk peringatan diri sy...
"saya ckp utk saya..diri saya.."..
haa..jd,byk makne nye ni 60-70 tahun...sebenarnya tuan2 & puan2..dalam 1 hadis Rasulullah s.a.w..

Nabi pernah mengingatkan kita tentang usia. “Umur umatku antara 60-70 tahun,” (HR. Tirmidzi dari Abu Hurairah, Tirmidzi berkata: Hasan Gharib). Rata-rata usia umat Nabi ini jika diukur dengan usia umat terdahulu pasti sangatlah jauh. Bukankah dakwahnya Nabi Nuh saja 950 tahun? Dengan sangat pendeknya usia kita, maka pendek pula waktu yang kita punyai untuk berbuat dan mengukir prestasi di dunia ini..

>
ha..tu dia..hidup kat dunia ni macam musafir je..cbe bayangkan..cecube2..hehe..kalau kite bermusafir,ade ke kite nak buat istana,banglo besar2,dengan taman rekreasinye dekat tengah2 pjalanan kite tu??pasti dan pasti tak kan?sape le yg nak buat rumah cantik2 dekat R&R tu..hari ni,hidup kita kat dunia ibarat 1 persinggahan..kalau ditamsilkan,kita singgah dekat R&R..dan kita nak jalan pergi destinasi sebenar kita sbg contohnya melaka sebab melaka tu mmg betul rumah kita yg betul2 punye,,begitu jgk dgn akhirat yg mane merupakan rumah or destinasi kite yg sebenar-benarnya..jd,mcm tu lah tamsilan kalau kita buat mcm2 utk dunia..last2 kite tgglkn jgk..

 

kita hidup kat dunia ni pun,umur 60 ke 70 tahun..tu pun kdg2 sampai,kdg2 x sampai..yg muda blh mati,yg tua pun mati..yg sihat mati,yg sakit pun mati...patient mati doktor2 pun mati jgk..jd,kalau nak dibayangkan kehidupan dunia ni sangat2lah singkat,,mne taknye 1 hari akhirat=1000 tahun dunia..mak aih  Masya Allah..mcm mne le amal sy kan..??malaikat maut dtg 70 kali setiap hari..cube kre sket bape kali malaikt dtg jenguk kte dlm sejam tu...fuh..

 1 org pakcik pnh cerita kt sy..hidup kita ni diibaratkan spt 1 kisah ni..jeng3..

 1 org sedang berlari dikejar seekor singa,dia lari2..lari dan terus berlari...sampai la dia ni terjumpa sebuah perigi..then,dia nak selamat dia pun terjunlah dlm perigi tu..nasib perigi tu ade tali,,jd dia pun bersangkut la dkt tali tu..ble dah masuk plk dlm perigi tu,ade plk sekor ulau besau dlm perigi tu..fuh,kat ats bahaya,bwh pun bahaya?haa....tgk tu..jd,mase tgh dok bersangkut kat tali perigi tu,tbe2 ade plk 2 ekor tikus tgh dok gigit tali tu bergilir2..waa..mau x cuak kalau gitu..tapi,dlm tgh cemas tu,tbe2 dia ternampak plk ade madu lebah kt dinding perigi tu,,lepas tu dia pun cube try test..fuhlamak..sedap plk madu ni..so,dia terkhayal sejenak dek keenakan kemanisan madu tu td..


jd sedara sedari yg mulia,watak2 dlm cerita di atas td tu kite ibaratkan dgn kehidupan kite..di mana yg singa tu ialah spt maut yg sering mengejar kita,then..perigi tu,ialah kubur dan ular tu akan jd pemberi amaran kita dlm kubur yg kte dah slalu sgt dgr..jd,yg tikus 2 ekor yg dok gigit tali gilir2 tu diibaratkan siang dan malam yg xkan berhenti menjamah usia kita,dimana usia kite sentiasa berjalan...dan kite akan jth jgk dlm perigi iaitu kubur..dan madu tu td sbg keindahan dunia,kte terpesona dgn keindahan dunia..kemanisan dunia..sampaikan kmanisan dunia ni mmbuatkan kte lupe dgn bahaya yg sentiasa menanti kite...

 

hari ni kite sgt mudah terkesan dgn keindahan,kemanisan duniaa smpaikan kemanisan akhirat dah xnmpk dah..dah kene tutup dgn dunia...haaiii,sy  la sgt mudah terleka kan (Astaghfirullah)...rase mcm dunia ni la syurga.."oh dunia,indahnye dunia...oh syurgaku.."...aduii...mne le ade syurga kt dunia ni..

 

jom,same2 la kite fikir dlm2,..kalau xdlm,gali lagi,gali lagi sampai dlm..bkk mate kte utk akhirat,Insya Allah pandangan dunia,kecik je..semua kene tggl jgk 1 hari..kalau para sahabat r.hum dulu,dunia ni xde ape bg mereka...haa,,smpaikan diriwayatkan dlm 1 kisah yg mne mafhumnye,1 ketika Rasulullah menunjukkan  seorg sahabat baginda  ni pd 1 bangkai keldai..n Rasulullah bersabda "mahukah kamu jika aku memberikanmu bangkai keldai ni??"..shbt pun jawab la taknak..maka Rasulullah bersabda lg.."inilah dunia..."..

jd,sedara sedari, "saya cakap utk saya..diri saya.."....moga ape yg saya tulis adalah utk iktibar diri saya,dan sesiapa yg membaca dpt sedikit sbyk manfaat..

Wallahu a'alam.. 



2 comments:

  1. saya suka cerita pasal perigi itu..
    terima kasih kerana berkongsi..

    ReplyDelete